PBSM NBD Slideshow

Selasa, 6 Oktober 2009

Pertubuhan Bulan Sabit Merah SM Sayyidina Husain sertai Lawatan ke ABDB

Berakas Garrison, Jumaat, 29 Ogos 2008 – Sebanyak 6 buah pertubuhan pasukan beruniform di bawah Jabatan Pendidikan Kokurikulum, Kementerian Pendidikan Negara Brunei Darussalam beserta beberapa orang pegawai dari jabatan berkenaan telah mengadakan lawatan ke Berakas Garrison. Rombongan tersebut diketuai oleh Awang Ali Haji Ismail, Pemangku Penolong Pengarah Pendidikan Kokurikulum.

Pertubuhan Bulan Sabit Merah diwakili oleh pasukan Bulan Sabit Merah SM Sayyidina Husain Jerudong yang diketuai oleh Cikgu Maslina Haji Ali dan Cikgu Saliati Hj Md Salleh dengan disertai oleh 2 orang ahli lelaki dari sekolah berkenaan dan 2 orang ahli perempuan dari Persatuan Bulan Sabit Merah Negara Brunei Darussalam cawangan Daerah Brunei-Muara selaku pemerhati.

Rombongan disambut oleh YM Mejar Idris OKMB Hj Othman, Pegawai Pemerintah Kadet Tentera ABDB. Di antara kegiatan menarik di dalam lawatan tersebut ialah lawatan ke khemah Perkhidmatan Perubatan Tentera (MRS) di mana anggota-anggota perubatan tentera memperlihatkan peralatan dan juga tunjukcara rawatan kecemasan. Wakil dari pihak berkenaan juga menyampaikan cenderamata berupa buku Manual Rawatan Kecemasan yang digunakan oleh pihak ABDB. Cenderamata berkenaan diterima oleh Cikgu Maslina yang kemudiannya menyerahkan buku tersebut kepada wakil PBSM NBD Cawangan Daerah Brunei-Muara untuk simpanan.

Ahli pasukan Bulan Sabit Merah juga menyertai pertandingan menembak dengan menggunakan senapang dan pistol di mana salah seorang ahli lelaki Bulan Sabit Merah telah menjuarai pertandingan menembak dengan menggunakan pistol.


Aturcara lawatan berakhir dengan penyampaian hadiah dan cenderamata, bacaan doa selamat dan jamuan makan tengahari.



Tiada ulasan: